DKABSaat Ödüllü DKAB ÖABT Türkiye Geneli Deneme 2024güncelleme tarihi 26 Haziran 202423 Haziran 2024Geliştirici: Arif_Arslaner 0 oylar, 0 ort Tarafından oluşturuldu Arif_Arslaner Ödüllü DKAB ÖABT Türkiye Geneli Deneme 2024 1 / 75 Tecvid kaidelerinden uzatma ile ilgili olanlar arasında;I. medd-i lazım,II. medd-i arız,III. medd-i munfasıl,IV. medd-i Muttasılşeklindeki medlerin hangilerinin gerçekleşmesi için uzatma harfinden sonra sebeb-i medden hemze gelmesi gerekir? A) Yalnız III B) I ve IV C) II ve IV D) III ve IV E) I, II ve III 2 / 75 kelimesinde durulursa aşağıdakilerden hangisi yanlış olur? A) Dört elif miktârı medd edilir. B) Üç elif miktârı medd edilir. C) Kasr ile revm edilir. D) Dört vecih câiz’dir E) Kasr ile işmâm edilir. 3 / 75 harfleri için aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Kef harfini çeken gizli elif vardır. B) He’de medd-i tabii vardır. C) Yâ’da medd-i tabii vardır. D) Ayn harfi medd-i lin olmuştur. E) Sad harfi Medd-i lazım Kelime-i muhaffef olmuştur. 4 / 75 Peygamberimiz(s.a.v.)in «Zehrâveyn» diye adlandırdığı sureler hangi şıkta doğru olarak verilmiştir? A) En'am-Nur B) Bakara-Fatiha C) Al-i imran-Nisa D) Bakara-Al-i imran E) Al-i imran-Kehf 5 / 75 Bu Kur’an ilminin amacı; şahıs, grup, eşya, hayvan, coğrafi bölge adları, sayı ve miktar ile ilgili olan belirsizlikleri gidermeye çalışmaktır. Yukarıda bahsedilen ilim aşağıdakilerden hangisi kapsamında değerlendirilir? A) Müşkilü’l-Kur’ân B) Garîbü’l-Kur’ân C) Emsâlü’l-Kur’ân D) Mübhemâtü’l-Kur’ân E) el-Vücûh ve’n-Nezâir 6 / 75 Kur'an'ın bazı sure ve ayetlerinin faziletinden bahseden rivayetleri bir araya getiren ilme fezâilü'I-Kur‘ân denilmiştir. Bu tabir, Kur'an'ın tamamını veya bazı sure ve ayetlerini öğrenip okuyan öğreten dinleyen ezberleyen hükümlerine göre amel edenlerin kazanacakları sevapları bazı sure yahut ayetleri şifalı olduğunu bildiren hadisleri içeren literatür için kullanılan bir tabir olup, buna hangi isim verilir? A) İcazü’l-Kur’ân B) Havâssu'I-Kur‘ân C) Müteşabihü’l-Kur’ân D) Mübhematü’l-Kur’ân E) Müşkilü’l-Kur’ân 7 / 75 İşari Tefsir, zahir manası ile bağdaştırılabilen, sülûk erbabının bilebileceği birtakım anlamlara ve işaretlere göre Kur'an'ı tefsir etmektir.Aşağıdakilerden hangisi bu türden bir tefsir değildir? A) et-Tusteri, Tefsirü'I-Kur'an'i'l Azim B) Sülemi, Hakaiku't-Tefsir C) Bursevi, Ruhu'I-Beyan D) Muhammed ei-Kuşeyri, Letaifu'l-işarat E) el-Kurtubi, el-Cami' li Ahkami‘I Kur'an 8 / 75 Herhangi bir konuyu, Kur'an'ın bütünlüğü içerisinde ele alıp ister aynı, isterse değişik sürelerde olsun konuyu uzaktan ve yakından ilgilendiren Mekki ve Medeni tüm ayetleri toplayarak, mümkün mertebe ayetlerin nüzûI sırasını göz önünde bulundurmak şartıyla ve Kur'an'ın genel üslûbu çerçevesinde çeşitli mükayeseler yapmak suretiyle yapılan tefsirdir. Parçada bahsedilen tefsir türü aşağıdakilerden hangisidir? A) İlhadi Tefsir B) Konulu Tefsir C) Lügavi Tefsir D) Felsefi Tefsir E) Ahkam Tefsiri 9 / 75 Kur’an’ın muhtevasıyla ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Kur'an-ı Kerim'de ismi açık olarak geçen tek sahabe Hz. Zeyd (r.a.)'dır. B) Kur'an'ın indiği dönem müşriklerinden yalnızca Ebu Cehil'in künyesi geçer. C) Kur'an-ı Kerim'de ismi açıkça zikredilmiş kadın Hz. Meryem'dir. D) Kur'an-ı Kerim'de 114 yerde besmele geçmektedir. E) Rahman Suresine "Kur’an’ın gelini" manasına gelen ‘Arûs-u Kur'an ismi de verilmiştir. 10 / 75 Bir ravi hadis aldığı hocasından işitmediği bir hadisi, sanki işitmiş gibi ondan rivayet etmesi, muasırı olduğu halde görüşmediği bir kimseden hadis rivayet etmesi, seneddeki zayıf raviyi çıkarıp veya bilinmeyen bir diğer adıyla zikrederek rivayet etmiştir. Buradaki zayıflık, rivayette veya ravide bulunan bir kusurun gizlenmesinden kaynaklanmaktadır.Bu türden hadisler aşağıdakilerin hangisiyle adlandırılır? A) Metruk B) Mu’dal C) Muallel D) Muztarib E) Müdelles 11 / 75 Hadis Tahammül ve ada Yollarından; Hocanın bir miktar hadisi yazıp veya yazdırıp öğrenciye göndermesiAşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır? A) Kıraat B) Vicade C) i'lam D) İcazet E) Kitabet 12 / 75 Taberânî zamanının hadis hâfızı diye nitelenmiş, hadis, ensâb ve tarih bilgisiyle döneminin en önde gelen âlimlerinden olmuştur. Taberani‘nin, hadis aldığı hocalarını alfabetik olarak sıralamasıyla meydana getirdiği eseri çok kıymetlidir. İki bine yakın olduğu belirtilen hocalarının nadir rivayetlerini bu eserinde bir araya getirmiştir. Buna göre;Taberânî’nin bu eseri hangi türden eserler arasında sayılabilir? A) Mu’cemler B) Camiiler C) Etraf Kitapları D) Muvattalar E) Sünenler 13 / 75 Hadis edebiyatında iki ana tasnif sistemi görülmektedir. Bunlardan biri hadislerin, onları rivayet eden sahabi ravilerin isimlerine göre sıralanması (ale’r-ricâl), diğeri de konularına göre (ale’lebvâb) tasnife tabi tutulmasıdır. Aşağıdakilerden hangisi tasnif sistemi açısından diğerlerinden farklıdır? A) Müsnedler B) Muvatta’lar C) Sünenler D) Musannefler E) Câmi‘ler 14 / 75 “Ey Peygamber! Sana Rabbinden gönderileni tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan O’nun yüklediği elçilik görevini (insanlara) ulaştırmamış olursun” (Mâide,5:67);Yukarıdaki ayet ile Hz. Peygamber(s.a.v.)'in hangi görevini vurgulanmaktadır? A) Ayetleri tefsir etme B) İnsanları uyarma C) İnsanlara örnek olma D) Kuran okuma E) Peygamberliğini ilan etme 15 / 75 I. Farzın te'hîriII. Farzın terkiIII. Vacibin te'hîriIV. Vacibin terkiV. Mekruhun yapılmasıYukarıdakilerden hangileri sehiv secdesi gerektiren durumlardandır? A) Yalnız I B) Yalnız III C) I ve III D) I, III ve IV E) I, III ve V 16 / 75 Cuma namazıyla mükellef olan bir müslümanın cuma saatinde alışveriş yapmasının dini hükmü aşağıdakilerden hangisidir? A) Haram liaynihi B) Tenzihen mekruh C) Tahrimen mekruh D) Haram lizatihi E) Haram ligayrihi 17 / 75 Hanefîlere göre, madenlerin zekâtı ile ilgili;I. Zekât oranı kırkta birdir.II. Petrol ve civadan zekât alınır.III. Sıvı madenler zekâta tabi değildirIV. Bir yıl geçmesi şartı aranmazyukarıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) I ve III B) I ve IV C) II ve III D) III ve IV E) I, II, III ve IV 18 / 75 Hanefi Mezhebine göre Şeytan Taşlamak (Remyi Cimar) ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Haccın vaciplerindendir B) Cemerât üç tanedir C) Bayramın birinci günü sadece büyük cemreye 7 taş atılır. D) Bayramın ikinci gününde sırasıyla küçük, orta ve büyük cemrenin her birine yirmi bir tane taş atılır. E) Kurban Bayramı günleri olan Zilhicce’nin 10,11,12 ve 13. günlerinde Mina’da yapılır. 19 / 75 Kurbanın derisiyle ilgili olarak;I. Kurban derisi, tüketilecek bir eşya ile takas edilebilir.II. Kurbanın derisi, demirbaş olarak kullanılacak bir eşya ile değiştirilebilir.III. Kurbanın derisi, sahibi tarafından hiçbir biçimde kullanılamaz.Yukarıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II D) I ve III E) I, II ve III 20 / 75 İslam Hukuku’nda Şer’î hükümler düzenledikleri konular bakımından kendi içinde kısımlara ayrılır. Buna göre; İnsanların zühd, rıza, sabır, huşu gibi içsel (bâtınî) tutumları aşağıdaki şer'î hükümlerden hangisi ile düzenlenir? A) İtikâdiyyat B) Vicdâniyyat C) Ameliyyât D) Ukubat E) Muamelat 21 / 75 Dört halife devrinin sonlarında yaşanan siyasi karışıklıkların akabinde başlıca üç fırka ortaya çıkmıştır. Bunlardan Haricilerin geliştirdiği hukuk anlayışı aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir? A) Rivayetin kabulü için siyasi görüş farklarını bir kriter olarak benimsememiş; rivayet tekniği ve karakter açısından güvenilir kabul ettiği ravilerin aktardıkları haberleri hukuki materyal olarak kullanmış, bu hususta sahabiler arasında ayrım yapmamıştır. B) Yalnızca ehl-i beyt ve onların taraftarı olan sahabilerin rivayetlerini kabul etmek şeklinde ortaya çıkmıştır. C) Fakih sahabilerin fetvalarını değerlendirirken siyasi mensubiyeti ölçü olarak almamıştır. İslam hukukunun oluşum sürecinde etkili olan hukuki faaliyet de bu ana bünye içerisinde, sahabe kuşağından sonra tabiûn neslinde devam etmiştir. D) Sadece ehl-i beyt imamlarının fetvalarına değer atfederek ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiştir. E) Siyasi açıdan muhalif oldukları sahabilerin rivayet ya da fetvalarına değer vermemiş, Müslümanların çoğunluğundan farklı, sünnet malzemesini önemli ölçüde dışlayan, ayrı bir hukuk anlayışı geliştirmiştir. 22 / 75 . Hz. Peygamber (s.a.v.) veda haccında insanlara “Size sımsıkı sarıldığınız müddetçe sapıtmayacağınız iki emanet bırakıyorum. Bunlar, Allah’ın kitabı ve ehl-i beytimdir.” Şia’ya göre bu hadis Hz. Ali’nin imametinin delilidir. Şiiliğin ortaya çıkışını Hz. Peygamber(s.a.v.) dönemine kadar götüren bu delil aşağıdakilerden hangisiyle isimlendirilir? A) Gadir-i-Hum Olayı B) Kırtas Olayı C) Sakaleyn Hadisi D) Tathir Ayeti E) Mürtekib-i kebire 23 / 75 Zeydîler, imamet konusundaki görüşleriyle diğer Şiî fırkalardan ayrılırlar. Aşağıdakilerden hangisi bu farklılıklardan biri değildir? A) Hz. Peygamber isim ve şahıs belirterek kimseyi imam olarak tayin etmemiştir. B) Haşimoğullarına mensup, ilim, cesaret ve takva sahibi bir kimse imametini ilan ederek ayaklanırsa imamlığı hak etmiş olur. C) İmamlar masum/günahsız değillerdir. D) Hilâfette veraset değil fazilet önemlidir. E) İmamların sayısı 12’dir. 24 / 75 Maturidiliğin belli başlı temsilcileri arasında aşağıdakilerden hangisi sayılamaz? A) Ebu’l Mu’in Nesefi B) Ömer Nesefi C) Nureddin el-Sabuni D) İbn-i Hümam E) Abdulkahir el-Bağdadi 25 / 75 Eş’ari’ye göre Allah’ın insana, gücünün yetmeyeceği herhangi bir şeyi teklif etmesi caizdir. Allah’a hiçbir şey vacip olmadığından dolayı O, mülkünde dilediği gibi davranır. Allah dilediği şey ile insanı mükellef kılar. Mu’tezili mezhebine göre, Allah insana güç yetiremeyeceği ve zulüm olan bir şeyi insana teklif etmez. Parçada bahsedilen konu Kelam’da hangi isimle adlandırılır? A) Hızlan ve tevfik B) Teklif-i Ma la Yutak C) İrhas ve maûnet D) İstidrac ve hidayet E) Hüsün ve kubuh 26 / 75 İmanda artma ve eksilmenin olup olmadığı mezhepler arasında tartışma konusudur. İmanda artma ve eksilmeyi kabul edenler ameli imandan bir cüz olduğunu savunanlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu fikri savunanlardan biri değildir? A) Selefiyye B) Eş’ari C) Mu’tezile D) Şia E) Maturidiyye 27 / 75 Allah’ın zati sıfatlarına tenzihi/selbi sıfatlar da denir. Kayyumiyet özelliğine sahip olan Allah (c.c.) bir başka varlığa ihtiyaç duymadan varlığı kendi zatıyla kaimdir. Diğer bütün varlılar mevcudiyetlerini devam ettirmek için başka bir varlığa ihtiyaç duyarlar. Parçada bahsedilen Allah’ın sıfatı aşağıdakilerden hangisidir? A) Kıdem B) Beka C) Vahdaniyet D) Muhalefetu’n Li’l Havadis E) Kıyam bi Nefsihi 28 / 75 Ku’ran ve hadis kaynakları Meleklerin çeşitli özelliklerinden bahsetmektedir. Buna göre; Aşağıdakilerden hangisi yanlış olarak verilmiştir? A) Melekler insan’dan önce yaratılmışlardır. B) Normal şartlarda melekler gözle görülmezler. C) Melekler konuşan varlıklardır. D) Melekler gaybı bilirler. E) Meleklerin kanatları vardır ve çok hızlı hareket ederler 29 / 75 Cehennem “derin kuyu” anlamına gelmektedir. Allah’ın buyruklarına isyan edenlerin cezalandırılacakları yerdir. Cehennem’in çeşitli isimleri vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu isimlerden biri değildir? A) Sakar B) Hutame C) Sair D) Cahim E) Naim 30 / 75 Ehl-i Sünnet alimleri kabir azabı veya nimetini ruh ve bedenin birlikte tadacaklarını ifade etmişlerdir. İbn Hazm’a göre ise nimet veya azaba düçar olacak olan sadece ruhtur. Bazı mezhepler ise kabir hayatının varlığını kabul etmemektedir. Buna göre; Aşağıdakilerden hangisi kabir hayatını kabul etmeyen mezheplerden biridir? A) Maturidiyye B) Eşariyye C) Hariciler D) Kerramiyye E) Maturidiyye 31 / 75 İnsanlık tarihi incelendiğinde, hangi devir ve zamanda, hangi ırk ve milletten olursa olsun, insanın bulunduğu her yerde mutlaka bir ibadet ve tapınak izine rastlanır. İnsanlar tarihin her çağında mabetsiz, tapınaksız, ibadetsiz, kısaca dinsiz yaşamamışlardır. İnsanlar arasında görülen bu fikir ve şuur birliği, yersiz ve asılsız bir şey olamaz. Tarihin tanıklık ettiği bu ortak fikir Allah’ın varlığı ve birliğine delalet etmektedir. Parçada bahsedilen delil aşağıdakilerden hangisidir? A) Hudus Delili B) İmkan Delili C) Fıtrat Delili D) Kabul-u Amme Delili E) Gaye ve Nizam/Düzen Delili 32 / 75 Hz. Peygamber (s.a.v.) devrinde yaşayan, ancak Hz. Peygamber(s.a.v.)’i göremeyip sahabe ile görüşen Müslümanlara verilen isimdir. Tabii kabul edilmiş, ancak diğer tabiin'den üstün tutulmuştur. En meşhurları şunlardır: Ebu Reca el-Utaridi, Ebu Vail el-Esedi, Uveys b. Amir el-Karani, Ebu Osman en-Nehdi, Ahmed b. Kays, Ebu Amir eş-Şeybani. Parçada bahsedilen kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Mutahhar B) Nakibu'I-Eşraf C) Sanem D) Muhadram E) Hanif 33 / 75 Hz. Muhammed döneminde gerçekleşen;I. Medine Sözleşmesi,II. Hudeybiye Antlaşması,III. Bedir Savaşı,IV. Hicretolaylarının kronolojik sırası aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) I - II - III – IV B) IV - III - II - I C) IV - I - III – II D) II - I - IV - III E) I - III - IV - II 34 / 75 Hz. Muhammed(s.a.v.);I. Mekkeli müşriklerle Hudeybiye Antlaşması’nı imzalama,II. çevredeki devletlerin yöneticilerine İslam’a davet mektupları gönderme,III. hac için kalabalık bir Müslüman topluluğuyla Medine’den yola çıkma,IV. cemaate imamlık yaparak namaz kıldırmak üzere, yerine Hz. Ebu Bekir’i görevlendirmefiillerinden hangilerini Mekke’nin fethinden sonra gerçekleştirmiştir? A) Yalnız I B) Yalnız IV C) I ve II D) II ve III E) III ve IV 35 / 75 Hz. Peygamberimiz(s.a.v.)’e Ebter kelimesini yakıştırmaya çalışan bunun üzerine Kevser sûresi nazil olan müşrik aşağıdakilerden hangisidir? A) Ebu Leheb B) Ebu Cehil C) As b. Vail D) Übey b. Halef E) Ukbe b. Ebû Muayt 36 / 75 İslam Tarihi ile ilgili;I. Emiru'l-mü'minin diye ilk isimlendirilen Hz. Ömer'dir.II. Kur'an-ı Kerim' e ilk defa Mushaf ismini veren Hz. Osman'dır.III. ilk düzenli posta teşkilatı, Muaviye zamanında kurulmuştur.IV. Tarık b. Ziyad Endülüs fatihidirYukarıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır? A) Yalnız II B) Yalnız III C) II - III D) I, II ve III E) II, III ve IV 37 / 75 Mutasım'dan sonra iktidarda başarılı hükümdarlar görülmedi. Merkezi otorite zayıfladı. Bunun sonucunda Abbas! topraklarında yeni devletler kuruldu. Bu devletler görünürde Abbasi halifelerine bağlıydılar. Gerçekte ise bağımsız hareket etmişlerdir. Tavaif-ü Mülk denilen bu devletlerden hangisi Mısır’da kurulmamıştır? A) Tolunoğulları B) İhşitoğulları (Akşitler) C) Eyyubiler D) Memlükler E) Saffariler 38 / 75 - Kendisine V. Halife, Zahid Halife gibi lakaplar verilen,- Mevâlîyi Arap asıllı müslümanlarla eşit kabul eden,-Dinî bir esasa dayanmayan bütün vergileri kaldıran,-Sahih hadislerin tedvîni yolundaki faaliyetleri resmen başlatanEmevi halifesi aşağıdakilerden hangisidir? A) Abdülmelik b. Mervan B) Muaviye b. Ebi Süfyan C) Ömer b. Abdülaziz D) Mervan b. Muhammed E) Hişam b. Abdülmelik 39 / 75 İslâm telif geleneğinde; Peygamberimiz'in huylarını, güzel ahlakını, yaşayış tarzını, dış görünüşünü, fiziksel ve kişisel özelliklerini anlatan rivayetleri, güzel ve süslü yazı ile yazılarak oluşturulan levhalara ve eserlere" denir.Parçada tanımı verilen telif türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Tezkire B) Tabakat C) Kitabiyat D) Hilye-i saadet E) Hüsn-i hat 40 / 75 Halife Me’mûn’un ölümünden sonra kardeşi Mu‘tasım Türkler’in desteği sayesinde hilâfet makamına geçti. O da ağabeyi gibi çeşitli Türk ülkelerinden birlikler getirmeye devam ederek kısa zamanda ordunun büyük kısmını Türkler’den meydana getirdi. 836’da Sâmerrâ şehrini kurarak Türk birlikleriyle beraber hilâfet merkezini oraya nakletti. Böylece 892 yılına kadar devam edecek olan “Sâmerrâ devri” başlamış oluyordu. O dönemden kalma Sâmerrâ Ulucamii’ni ve Sâmerrâ’nın 6 km. güneyinde bulunan büyük Abbâsî sarayı olan Belküvârâ Sarayı’nı görmek isteyen bir turist hangi ülkeyi ziyaret etmelidir? A) İspanya B) Irak C) İran D) Ürdün E) Mısır 41 / 75 Fatih Sultan Mehmet devrinde hazırlanan yazma eserlerde görülen tezhip ------- olarak tanınır. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar? A) Baba Nakkaş Üslûbu B) Sazyolu Üslûbu C) Kara Memi Üslûbu D) Atâ Yolu Üslûbu E) Ali Üsküdârî Üslûbu 42 / 75 İslam Kültür ve Medeniyetinde;- Osmanlı şehirlerinde şehrin alışveriş merkezini teşkil eden yapılardan biri olan,-kıymetli malların saklandığı ve satıldığıkârgir muhkem yapılara ne ad verilir? A) Ribat B) Arasta C) Kümbet D) Bedesten E) Kervansaray 43 / 75 - Hermenötik öğretinin son temsilcisidir.- Astronomi, astroloji, matematik ve felsefe revaçtaydı.- Abbasilerin ilk devrine kadar varlığı devam etti.- Sâbit b. Kurrâ en önemli temsilcilerindendir.-Yeni Eflatuncu (Neo Platonizm) felsefe bu okulda revaçta idi.Hakkında bilgi verilen mektep aşağıdakilerden hangisidir? A) Antakya Mektebi B) Cündişapur Mektebi C) Harran Mektebi D) İskenderiye Mektebi E) Nizamiye Mektebi 44 / 75 Felsefi akımlar arasında;- Yunan sofistlerden etkilenmiş,- İndiyye, İnadiyye ve Lâedriyye gibi alt kolları olan,- Her şeyin bir dil oyunu olduğunu savunanAkım aşağıdakilerden hangisidir? A) Reybiyye (Şüphecilik B) Tabiiyyûn C) Bilinemezcilik (Tekâfü-i Edille) D) Sofistaiyye (Sofizm) E) Ansiklopedistler 45 / 75 Bilgi Teorisi Aristoʼcu çizgiye yakındır. Bilginin kaynağı duyulardır. Platonʼun doğuştan bilgi teorisini reddeder. Aklın bilgileri işleme biçimini açıklamada meşşâi geleneğin psikolojik akıllar teorisine başvurur. Aristoʼnun “faal akıl” kavramını aklın işlevini açıklamak, peygamberlik anlayışını rasyonel açıdan temellendirmek için kullanır. Evren şeması “Erdemli Devlet” adlı eserinde anlatılmıştır. Sudur Nazariyesi’nin en önemli temsilcilerinden birisidir. Parçada görüşleri verilen İslam düşünürü aşağıdakilerden hangisidir? A) Kindi B) Farabi C) İbn-i Sina D) İbn-i Haldun E) İbn-i Rüşd 46 / 75 Mantıksal pozitivizme göre, duyu bilgisi en açık bilgidir ve duyu deneyimiyle doğrudan ilgisi olmayan herhangi bir kavram, gözlem verisine indirgenmelidir. Bu nedenle metafizik kavramlar, gözlem ve deney yöntemi bakımından olgular dünyasında karşılığı olmadığı gerekçesiyle anlamsız sayılıp reddedilmelidir. Parçada görüşleri verilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir? A) G. Flew B) D. Kant C) H. Bergson D) A. Comte E) David Hume 47 / 75 “Bilimsel bilginin hakikate ilişkin keşfinde din, bilimin yoldaşıdır; onun eksik bıraktığı alanları tamamlar ve ona derinlik katar. Hayatın anlamı ise yalnızca laboratuvar ortamının ve mikroskobik incelemelerin sonucuyla değil, aynı zamanda ressamların, şairlerin, ediplerin ve peygamberlerin dile getirdikleri hakikatlerle de tamlık kazanır. Parçada verilen açıklama aşağıdaki düşünce akımlarından hangisine karşı bir cevaptır? A) Pragmatizm B) Pozitivizm C) Agnostizm D) Nihilizm E) Deizm 48 / 75 Bu görüşe göre her din bağımsız olarak mensuplarını kurtuluşa götürebilir. En önemli temsilcisi J. Hick’tir. İslam dünyasında Celalettin Rumi ve Muhyiddin İbn’ül Arabî bu görüşün temsilcileri olarak kabul edilirler. Parçada bahsedilen görüş aşağıdakilerden hangisidir? A) Dinî kapsayıcılık B) Dinî çoğulculuk C) Dinî eşitlik D) Dinî dışlayıcılık E) Dinî paylaşımcılık 49 / 75 Din konusunu bilinçaltıyla ilişkilendirerek açıklamış, dinin bastırılmış bazı korku ve endişelerden kaynaklandığını ileri sürmüştür. Onun psikanaliz olarak nitelendirilen bu yaklaşımı, kendisinden sonraki pek çok düşünürü etkilemiştir. Parçada görüşleri verilen psikolog aşağıdakilerden hangisidir? A) Vergote B) Rizzuto C) Freud D) Jung E) James 50 / 75 Türkiye'de eğitim sosyolojisi dersleri ilk defa Ziya Gökalp'in çabaları ile 1917 yılında İstanbul Darülfunu’nda okutulmaya başladı. Türkiye’de ilk okutulduğu dönemlerde Sosyoloji bilimi için kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Kozmografya B) Hendese C) İçtimaiyat D) Cebir E) Cedel 51 / 75 Sivil din teorisi Amerikalı bu sosyolog tarafından sistemleştirilmiştir. Bu kentli din, bireyselcilik, pragmatizm ve kişisel faaliyetleri önemsemektedir. Bu haliyle Amerikan yaşam tarzı, aşkını olmayan, günah veya hüküm kavramlarından yoksun sekülerleşmiş bir Protestanlık olarak da tarif edilmiştir. Bu parçada ileri sürülen görüşler, aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir? A) Robert N. Bellah B) Thomas Luckmann C) Thomas More D) Auguste Comte E) James Mark Baldwin 52 / 75 Aşağıda görüşleri verilen din sosyologlarından hangisinin görüşü yanlış eşleştirilmiştir? A) Thomas More - Ütopik din B) Auguste Comte - İnsanlık dini C) Thomas Luckmann – Görünmeyen din D) Robert N. Bellah – Sivil din E) William James - Kültürel din 53 / 75 Din Psikolojisi’nde dini kavramların bireyler tarafından nasıl anlaşıldığı ve tasavvur edildiği ölçülerek anlam haritalarının oluşturulmaya çalışıldığı bilimsel araştırma yöntemi aşağıdakilerden hangisidir? A) Tarama B) Vaka analizi C) Deneyler D) Tutum ölçekleri E) Semantik analiz ölçekleri 54 / 75 Glock ve Stark’ın beş boyutlu dindarlık modeline göre aşağıdakilerden hangisi dindarlığın tecrübe boyutuna örnek verilebilir? A) Ahirete iman etmek B) Ramazan ayında oruç tutmak C) İslam’ın ticari emir ve yasaklarını bilmek D) İnancı gereği insanlara dürüst davranmak E) Zikir çekerken vecd yaşamak 55 / 75 Hinduizm ile islamiyet’in karışımından oluşmuş senkretik bir dindir. Monoteist bir inanca sahiptirler. Onlarda Tanrı Nam diye isimlendirilir. O doğrulmamış yaratıcıdır ve aynı zamanda yok edicidir. Tanrının enkarnasyonları yoktur, bu yüzden de Hindu tanrıları Krişna ve Şiva varlıklar olarak kabul edilir. Hakkında bilgi verilen din aşağıdakilerden hangisidir? A) Hinduizm B) Sihizm C) Cayinizm D) Budizm E) Taoizm 56 / 75 Yahudi bayramları arasında;I. İsrailoğullarının Mısır esaretinden kurtuluşları anısına kutlanırII. Mısır’dan çıktıktan sonra kırk yıl çölde dolaşılması anısına kutlananIII. Tevrat'ın Yahudilere verilişi anısına kutlanır.Açıklamaları verilen kavramlar sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?I II III A) Şavuot – Sukkot - Fısıh B) Sukkot – Şavuot - Fısıh C) Sukkot – Fısıh - Şavuot D) Fısıh – Şavuot - Sukkot E) Fısıh – Sukkot - Şavuot 57 / 75 Hristiyan sakramentleri arasında;I. Hz. İsa’nın göğe çıkmasının hatırasına kutlanır.II. Melek Cebrâil’in Meryem’e, İsa’nın doğumunu müjdelemesi günü kutlanır.III. Hz. İsa'nın çarmıha gerildikten sonra 3. günde dirilişi anısına kutlanır.Açıklamaları verilen kavramlar sırasıyla aşağıdakilerden hangisidir?I II III A) Paskalya – Ascension – Annonciation B) Ascension – Paskalya – Annonciation C) Ascension – Annonciation – Paskalya D) Paskalya – Annonciation – Ascension E) Annonciation – Paskalya – Ascension 58 / 75 İbni Haldun’un dediği gibi, insan doğuştan sosyal bir varlıktır. Onun fıtratında, birlikte yaşamaya ve yardımlaşmaya karşı bir meyil vardır. Çünkü hiç kimse, başkasına muhtaç olmadan, tek başına hayatın üstesinden gelemez. İnsanlar ister köylü olsun, ister kentli. Farkında olmasalar da birbirlerinin hizmetçisidirler. Parçada din eğitiminin temellerinden hangisine vurgu yapışmıştır? A) Psikolojik Temeli B) Sosyolojik Temeli C) Kültürel Temeli D) Felsefî Temeli E) Evrensel Temeli 59 / 75 Tarihte gerçekleşen pek çok yenilik dönemin şartları gereği ortaya çıkmıştır. Bu durum eğitim kurumları için de geçerlidir. Örneğin bazı eğitim kurumları kendi fikir ve ideolojilerini yaymak, farklı fikir ve görüşlerle mücadele etmek gibi gerekçelerle kurulmuştur. Bunlardan biri olan Sünni görüşü merkeze alarak karşıt görüşü savunan, Mısır’da kurulan Ezher medresenin etkisini azaltmak ve yaydığı görüşlerle mücadele etmek için açılmıştır. Parçada bahsedilen bu medrese aşağıdakilerden hangisidir? A) Kahire Dâru’l-hikmesi B) Bağdat Nizamiye Medresesi C) Şam Dâru’l-ilm D) Sahn-ı Seman Medresesi E) Mekke Dâru'n-Nedvesi 60 / 75 İslam eğitim geleneğinde;I. Halka da açık olan dersleri veren görevli.II. Küttaplarda çocuklara okuma yazma ve temel dinî bilgiler öğreten görevli.III. Medresede ders okutmakla görevli olan hoca.kişiler için kullanılan isimler aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?I II III A) Dersiam – Müderris – Muallim B) Müderris – Dersiam - Muallim C) Müderris – Muallim - Dersiam D) Dersiam – Muallim - Müderris E) Muallim – Drsiam - Müderris 61 / 75 Öğrencilerinden “Dini gelişimde çevre mi yoksa kalıtım mı daha etkilidir?” konusunda araştırma yapmalarını; mantık yürüterek, tezler, olaylar, istatistiki bilgilerle farklı görüşlerin savunulmasını, antitezler geliştirilerek bütün bu bilgilerin bir jüri karşısında tartışılmasını isteyen bir Din kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeninin, aşağıdaki öğretim yöntem ve tekniklerinden hangisini yapması beklenir? A) Beyin fırtınası B) Altı şapkalı düşünme C) Proje tabanlı D) Drama E) Münazara 62 / 75 Din Kültürü ve ahlak bilgisi dersini soru cevap yöntemiyle işleyen bir öğretmen, sorulara doğru cevap veren öğrencilerine bazen beş soruda, bazen de üç soruda bir puan vermektedir. Öğretmenin kullandığı pekiştirme tarifesi aşağıdakilerden hangisidir? A) Sabit oranlı B) Sürekli C) Sabit aralıklı D) Değişken aralıklı E) Değişken oranlı 63 / 75 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde bir öğrenci öğretmenine “Hicret etmek göç etmek mi ” diye sormuştur. Ancak öğretmeni dersin akışını bozduğu gerekçesiyle öğrenciyi azarlamış ve sorusunu dersten sonra sorması konusunda uyarmıştır. Bu duruma tanık olan Fatma konuyla ilgili bir soru sormak istediği hâlde, azar işiteceğinden korkarak soruyu sormak için dersin sonunu beklemiştir. Fatma’nın sorusunu sormak için dersin bitmesini beklemesi aşağıdakilerden hangisinin sonucudur? A) Olumsuz pekiştirme B) İkinci tip ceza C) Ayırt etmeyi öğrenme D) Duyarlılaşma E) Dolaylı ceza 64 / 75 Din Kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, derse katılımı artırmak için belirli sureleri ezberleyen öğrencilerine kitap, oyuncak, çikolata gibi hediyeler vermektedir. Bu durum aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? A) Zincirleme B) Premack ilkesi C) Sembolik pekiştirme D) Değişken oranlı pekiştirme E) Sürekli pekiştirme 65 / 75 Hasan, Din Kültürü ve ahlak bilgisi için yazılıya çalışmaktadır.Dört büyük meleğin isimlerini sırasıyla sayar. Bunu sesli olarak ailesine de okur. Bir gün yine ailesine okurken «Cebrail» isminde takılır. O sırada dört yaşındaki kardeşi Beyza, abisinin hatırlayamadığı «Cebrail» ismini söyler. Abisinin yüksek sesle yaptığı tekrarları duyduğu için farkında olmadan öğrenmiştir. Beyza’nın, abisinin hatırlayamadığı «Cebrail» ismini söylemesi aşağıdakilerden hangisiyle açıklanır? A) Çağrışım yoluyla öğrenme B) Özümseme C) Davranışçı öğrenme D) Gizil öğrenme E) Kodlama 66 / 75 Ayşe, Tecvid dersinden korkmakta ve bu dersten başarısız olacağını düşünmektedir. Buna rağmen dersi dinlemeye ve anlamaya çalışmaktadır. Ayşe bir gün derste öğretmeninin sorduğu sorulara üst üste birkaç kez doğru cevap verdikten sonra ders onun için zevkli bir hâle dönüşmüş, başarısında artış olmuştur. Sosyal öğrenme kuramına göre, Ayşe’nin başarısı aşağıdakilerden hangisiyle en iyi açıklanabilir? A) Öz düzenleme kapasitesi artmıştır. B) Öz yargılama kapasitesi artmıştır. C) Öz yeterlik algısı değişmiştir. D) Dolaylı yaşantılar öğrenciyi motive etmiştir. E) Akılda tutma süreci gelişmiştir. 67 / 75 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde Kureyş suresini ezberlemiş bir kişi, yıllar sonra Kureyş sûresi’ni tekrar hatırlamaya çalıştığında sadece ilk birkaç cümlesini hatırlamakta, geri kalanını hatırlayamamaktadır. Bu durum, öğrenmede aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir? A) İleriye ket vurma B) Yakınlık etkisi C) Olumsuz transfer D) Geriye ket vurma E) Öncelik etkisi 68 / 75 İlköğretim 4. sınıf öğrencisi Ahmet, babasına Din Kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeninin, arkadaşlarının ve kendisinin istek, ilgi ve ihtiyaçlarına dikkat ettiğini ve yardımcı olmaya çalıştığını söyler. Buna göre, Ahmet’in öğretmeni aşağıdaki yaklaşımlardan hangisine daha uygun davranmaktadır? A) Öğrenme temelli B) Bilişsel C) Davranışçı D) İnsancıl E) Öğretmen merkezli 69 / 75 Din Kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, çoklu zekâ kuramının ortaya koyduğu bilgileri dikkate alarak mesleğini sürdürmektedir. Bu kuramın gereği olarak aşağıdakilerden hangisini yapmaya özen göstermelidir? A) Dersi sunuş biçimine öğrencilerin alışması için çaba göstermelidir. B) Öğrenciler, hazır bulunuşluk düzeylerine göre bir araya getirilerek gruplanmalıdır. C) Öğrencilerin kavrayabilmeleri için konuları tekrar tekrar anlatmalıdır. D) Farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanmaya çaba göstermelidir. E) Öğrenme gerçekleştiğinde pekiştireç vermelidir. 70 / 75 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni, Abdest konusunu ders sonunda pekiştirmek amacıyla tahtaya çizdiği görselde ilk sütuna Abdestin şartlarını, ilk satıra ise mezhepleri yazar. Öğrencileri tahtaya kaldırarak abdestin şartları ve mezheplerin benimsemiş olduğu satır ve sütunların kesiştiği yerlere X işareti koymalarını ister. Bu öğretmenin kullandığı görsel aşağıdakilerden hangisidir? A) Kavram haritası B) Anlam çözümleme tablosu C) Kavram ağı D) Yapılandırılmış grid E) V diyagramı 71 / 75 Din Kültürü ve ahlak bilgisi eğitim programlarının geliştirilmesi sürecinin ilk aşamasında aşağıdakilerden hangisi belirlenir? A) Kazanımlar (hedefler) B) Ders adları C) Öğretmen özellikleri D) İçerik (konular) E) Eğitim ihtiyacı 72 / 75 Aşağıdakilerden hangisi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretim programının içeriğinin belli bir düzene göre sıralanmasının temel nedenidir? A) Ders kitabının yapısı B) Bakanlığın tavsiyesi C) Ön koşul öğrenmelerin varlığı D) MEB şûra kararları E) Eğitim denetmenlerinin önerileri 73 / 75 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim programlarının en önemli ögesi olan kazanımlarda, gözlenemeyen ya da yoruma açık ifadeler yerine gözlenebilir ve net ifadelerin kullanılması önerilmektedir. Bu önerinin aşağıdaki süreçlerden hangisini kolaylaştırıcı etkisi en azdır? A) Öğrenci ihtiyaçlarının belirlenmesi B) Öğretim sürecinin izlenmesi C) Sınıf içi öğretim faaliyetlerinin seçimi D) Öğretim programının değerlendirilmesi E) Öğrenci başarısının ölçülmesi 74 / 75 Arif Öğretmen, her dersin başında, ulaşılacak kazanımlarla ilgili öğrencilerine bilgi vermektedir. Bu uygulamanın gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir? A) Öğrenmeyi somutlaştırma B) Öğrencide beklenti oluşturma C) Dersin özetini verme D) Öğrencileri iş birliğine yöneltme E) Ön bilgileri hatırlatma 75 / 75 İlköğretim programlarında Fıkıh, Siyer, Kelam ve Tefsir derslerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi adı altında bir araya getirilmesine olanak sağlayan program tasarım yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir? A) Geniş alanlı B) Sorun merkezli C) Hümanistik D) Yaşam merkezli E) Tematik Puanınız 0% Testi yeniden başlat İlgili