Vakf (Durak) İşaretleri ve Anlamları

Başlatan Arif ARSLANER, Eyl 10, 2023, 09:25 ÖS

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Anahtar Kelimeler [SEO] Vakf(Durak)İşaretleriAnlamları

Arif ARSLANER

Kurʼan okurken âyetlerin sonundaki veya ortasındaki kelimeler üzerine konulan küçük harflere vakf işaretleri denir.

  • Bu işaretlere secavend harfleri de denir.
  • Secavendler, ilk defa Muhammed b. Tayfur es-Secavendî tarafından belirlendiğinden bu isimle anılmıştır.
  • Türkçedeki noktalama işaretlerine benzer.
  • Kurʼan-ı Kerim okurken durak yerlerini gösteren işaretlerdir.
  • Bu işaretler Kurʼan-ı Kerimʼi doğru ve anlamına uygun biçimde okumak için konulmuştur.

Kurʼan-ı Kerimʼlerde bulunan vakf işaretleri ve anlamları şöyledir:

( م )  Vakf-ı Lâzım: Bu işaretin bulunduğu yerlerde durmak gerekir. Geçilirse anlam bozulabilir.

( ط )  Vakf-ı Mutlak: Bu işaretin bulunduğu yerlerde durmak gerekir. Çünkü anlam yönünden cümle
tamamlanmıştır.

( ج )  Vakf-ı Caiz: Bu işaretin bulunduğu yerlerde durulabilir veya geçilebilir. Fakat durmak daha
uygundur.

( ز ) Vakf-ı Mücevvez: Bu işaretin bulunduğu yerlerde durulabilir veya geçilebilir. Fakat geçilmesi
daha uygundur.

( ص ) Vakf-ı Murahhas: Bu işaretin bulunduğu yerlerde nefes yetmezse durulabilir. Normalde geçmek
daha uygundur.

( قف )  Gıf: Bu işaretin bulunduğu yerlerde, âyetin anlamına uygun olacağı için durmak daha uygundur.

( ق )  Kaf: Bu işaretin bulunduğu yerlerde, durulabilir veya geçilebilir. Geçmek daha uygundur.

( لا )  Vakf-ı Lâ: Bu işaretin bulunduğu yerlerde durulmaz. Eğer zorunlu olarak durulursa geriden
alınarak okumaya devam edilir. Bu işaret âyet sonunda ise geriden almaya gerek yoktur.

( ع )  Ayn: Bu işaret, bir konunun bittiğini ve diğerinin başladığını ifade eder.

( ك )  Kef: Bu işaret, kendisinden önceki durak işareti ile aynı hükmü taşır.

(üç nokta) Vakf-ı Muâneka: Bu işaret, birbirine yakın yerlerde iki ayrı yere konulan üçer noktadan
ibarettir. Birincisinde durulursa ikincisinde durulmaz. İkincisinde durulursa birincisinde durulmaz. Bu
işaretler farklı âyetlerde olursa hüküm düşer.
Herkes ders anlatır ama Arif hocam öğretir.

Kitap okumadan meydan okunmaz
Soru çözmeden sınav kazanılmaz
İmkansız diye bir şey yoktur. Sadece zaman alır.
  •