Haberler:

Hiçbir başarı tesadüf değildir

Ana Menü

Dereceli Puanlama Anahtarı

Başlatan Arif ARSLANER, Ağu 31, 2022, 07:21 ÖS

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Arif ARSLANER

Dereceli puanlama anahtarı, gözlemleri puanla tanımlanmış kategorilerden (ölçüt ya da ölçütler) uygun düşen boyuta kaydetmeyi sağlayan bir değerlendirme aracıdır. Dereceli puanlama anahtarları, öğrencilerin, yazılı kompozisyonlarının, sözel sunumlarının veya bilimsel projelerinin değerlendirilmesinde bir çeşit puanlama ölçüsüdür.

Dereceli Puanlama Anahtarının Bölümleri

Dereceli puanlama anahtarları; değerlendirme ölçütleri, ölçüt tanımlamaları ve puanlama stratejisi olmak üzere üç bölümden oluşur.

Ölçüt tanımlamaları: Öğrencilerin değerlendirilmek İstenen yanıtlarındaki niteliksel farklılıkları tanımlama golünü İfade eder. Böylece öğrencinin ne yapması gerektiğini ortaya koyar.

Değerlendirme Ölçütleri: Öğrencilerin ölçütlere göre ne kadar iyi performans gösterdiklerini açıklamaya yardımcı olur.

Puanlama stratejisi: Puanlama "bütünsel" ya da "analitik" biçimde olabilir. Bunlardan hangisinin kullanılacağı değerlendirmenin amacına bağlıdır. Bazı durumlarda yapılan bir değerlendirmeyi bağımsız etkenlere (ölçüt) ayrıştırmak mümkün olamamakta, performansın farklı düzeylerinin orta� ya çıkarılması için belirlenmiş ölçütler arasında bir ayrışma bulunmamaktadır. Böyle durumlarda "Holistik (bütünsel) dereceli puanlama anahtarı" kullanılmalıdır. "Analitik dereceli puanlama anahtarı" ise ölçülen bir yetenek boyutu öğelere ayrıştırılabildiginde ve daha ayrıntılı puanlama yapmak istendiğinde kullanılmaktadır.

Dereceli Puanlama Anahtarı Kullanmanın Yararları

  •     Ölçme işleminin daha objektif ve tutarlı yapılmasını sağlar.
  •     Öğrencilerin kendi performanslarını değerlendirmelerine olanak sağlar.
  •     Öğretmen, öğrenci, veli ve başka değerlendiriciler için ölçütlerin açık olmasını sağlar.
  •     Öğrencilerden neler beklendiğini açıkça gösterir.
  •     Öğrenciye verilen notların doğru biçimde açıklanmasını sağlar.
  •     Öğrencilerin güçlü ve zayıf yönleri konusunda bilgilendirici geri bildirim verir.
  •     Öğretim sürecinin gelişmesine katkı sağlar.
  •     Eğitimin etkisine ilişkin dönüt vermeye yardımcı olur.
Herkes ders anlatır ama Arif hocam öğretir.

Kitap okumadan meydan okunmaz
Soru çözmeden sınav kazanılmaz
İmkansız diye bir şey yoktur. Sadece zaman alır.
  •