; Ölçme Türleri

Haberler:

2024-KPSS Lisans (Genel Yetenek-Genel Kültür, Eğitim Bilimleri)

Ana Menü

Ölçme Türleri

Başlatan Arif ARSLANER, Ağu 31, 2022, 07:09 ÖS

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Arif ARSLANER

Eğitim bilimlerinde kullanılan ölçme türleri: doğrudan, dolaylı ve türetilmiş ölçme olarak karşımıza çıkmaktadır.

Doğrudan Ölçme

Doğrudan ölçme, ölçülecek özellikleri doğrudan doğruya, araya herhangi bir değişken girmeden gözleyerek yapılan ölçmedir. Buna temel ölçme de denir. Bir özelliğin yine aynı özellik yardımı ile övülmesidir. Doğrudan ölçmede ölçülen özellikle karşılaştırılan özellik aynıdır. Doğrudan ölçme sonuçlarını yorumlamak kolaydır. Başlangıç noktası gerçek sıfırdır. Negatif değerler alamaz. Ölçme sonuçlarına daha az hata karışır.

Örneğin; metre ile odanın boyunu, terazi ile bir cismin ağırlığını ölçmek; sınıfta bulunan öğrencileri saymak gibi.

Dolaylı Ölçme

Dolaylı ölçme, bir değişkeni başka bir değişken yardımıyla gözleyerek yapılan ölçmedir. Bir özelliğin bu özellikle bağıntılı farklı bir özellik yardımıyla övülmesidir. Ölçülen özellikle karşılaştırılan özellik farklıdır. Dolaylı ölçme de sonuçları yorumlamak daha zordur. Başlangıç noktası genellikle izafidir. Pozitif veya negatif değerler alabilir. Dolaylı ölçme sonuçlarına daha fazla hata karışır.

Örneğin; öğrenci başarısının sınavlarla ölçülmesi. Öğrencilerin belli bir derste kazanmaları gereken davranışlar doğrudan gözlenememekte, ancak sorulan sorulara verdikleri cevaplardan bu davranışları ne denli gösterebilecekleri anlaşılmaktadır.

Türetilmiş Ölçme

Türetilmiş ölçme, iki değişken arasından, bir aritmetik işlemle elde edilen ölçmedir. Bir özelliğin birden fazla özellik yardımı ile formüle edilerek ölçülmesidir.

Örneğin; yoğunluğun ölçümü türetilmiş bir ölçmedir. Cisimlerin kütle hacimleri ölçülür; cismin kütlesi, hacmine bölünürse yoğunluğu bulunur.

Yukarıdaki örnekler göz önünde bulundurulduğunda eğitimdeki ölçmenin genellikle dolaylı bir ölçme olduğu anlaşılır. Çünkü, bilgi kullanılmadığında unutma nedeniyle azalmakta, kullanıldığında ise yeni tecrübelerle artmaktadır. Yani bilgi değişkendir. Hep aynı sorularla sınav yapılamayacağı için ölçme aracı da bir değişkendir.
Herkes ders anlatır ama Arif hocam öğretir.

Kitap okumadan meydan okunmaz
Soru çözmeden sınav kazanılmaz
İmkansız diye bir şey yoktur. Sadece zaman alır.
  •  

Benzer Konular (3)